1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Riepu apzīmējumi

Riepu apzīmējumi

 

1.      Riepu ražotājs (Marka)

2.      Protektora apzīmējums / Riepu tips

3.      Riepu šķērsgriezuma platums mm

4.      Riepu augstuma attiecībā pret riepu platumu procentos

5.      Radiālās riepas

6.      Riteņu loku diametrs collās

7.      Riepu kravnesības rādītājs

8.      Ātruma indekss

9.      Bezkameras riepas

10.  Ražošanas datums (XX = nedēļa, X = gads, < = 9. dekāde)

11.  Nodiluma rādītājs (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)

12.  Papildu apzīmējums riepām ar paaugstinātu kravnesību

13.  Norāde uz ziemas un vissezonu riepām

 

 

Avots: Reifenfibel, 1.izdevums 1999, Šveice
Autortiesības Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

Riepas izmēri (avots: ADAC)

Riepu tehnisko izpildi nosaka § 36 StVZO (Likums transportlīdzekļu pielaišanai satiksmei). Saskaņā ar to vieglo automašīnu riepas tiek normētas pēc Eiropas normatīva ECE-R 30. Tas jo īpaši attiecas uz riepu sānu marķējumu. Tajā ir doti svarīgākie riepu dati. Šīs informācijas ietvaros ir apkopoti autovadītājam svarīgi dati – normatīvs turklāt pieprasa papildu apzīmējumus uz sāna, tādus kā Ražotāja nosaukums (1) un Riepu tips (2).

 

Riepu platums (3)

Tie uzrādīts milimetros (piem., 175 mm). Parastajām vieglo automašīnu riepām šķērsgriezuma platums ir no nominālajiem 125 mm (piem., 125/80 R 12) līdz apm. 335 mm (piem., 335/30 R 19). Platums pieaug ar 10 mm soli. Īpašām riepām jaunajām riteņu-riepu sistēmām (piem., Dunlop TD riepas vai Michelin TRX vai TDX riepas) ir citi platuma mēri milimetros. Platumi ir diapazonā no 160 mm līdz 240 mm. Faktiskais platums galvenokārt atšķiras no nominālajiem rādītājiem atkarībā no normālajām sagatavošanas pielaidēm, starp ražotājiem tas atšķiras par dažiem milimetriem. Turklāt riepu platumu ietekmē platums lokiem, uz kuriem riepas tiek montētas. Riepu normas ļauj montēt vairākumu riepu uz dažāda platuma lokiem. Šī platumu atšķirība var būt par cēloni tam, ka noteiktiem transportlīdzekļiem drīkst montēt tikai noteiktu ražotāju (marku saistība) riepas, vai arī tikai kombinācijā ar noteiktiem riteņu lokiem, tā kā šādā gadījumā tikai šādas riepas var droši lietot visos ekspluatācijas stāvokļos (arī ielieces vai riteņu pagriešanas gadījumā). Arī sniega ķēžu izmantošana var būt saistīta ar noteiktiem riepu modeļiem vai riteņu loku platumiem. Šādā saistībā ir jāievēro norādes transportlīdzekļa dokumentācijā un lietošanas instrukcijās.

 

Augstuma-platuma attiecība/Sērija ....../50, /60, /70, /80 (4)

Šeit ir runa par attiecību starp augstumu un riepu šķērsgriezuma platumu procentos. /50 nozīmē, ka riepu augstums ir uz pusi mazāks par riepu platumu. Šim skaitlim samazinoties, samazinās riepu augstums – bieži novērojama parādība sporta automašīnām (225/45). Īpašs gadījums: 80. un 82. sērijas riepām apzīmējumā agrāk netika rakstīts "…/80", līdz ar to vecāku auto dokumentācijā var būt norādīts "155 R 13". Mūsdienās, pērkot riepas, tam atbilst "155/80 R 13".

 

Riepas uzbūve (5)

"R" apzīmē "Radiālas" (papildus bieži ir arī uzrakstīts). Runa ir par pašreiz parasto uzbūves veidu ar radiāli novietotiem kordiem. Līdz sešdesmitajiem gadiem diagonālās riepas bija standarts. Mūsdienās, ja tādas riepas tiek speciāliem gadījumiem (retro auto) ražotas, "R" vietā tiek rakstīts "D" vai "-". Norāde: Drīkst montēt tikai viena uzbūves veida riepas. Saskaņā ar StVZO § 36 radiālo un diagonālo riepu izmantošana vienam transportlīdzeklim nav pieļaujama.

 

Riteņu loku diametrs (6)

Loku diametrs tiek mērīts diagonāli no loka malas līdz loka malai, mērījums parasti tiek norādīts collās ("). Biežāk tiek izmantoti izmēri no 10 " līdz 20 ". Dunlop TD riepām, Michelin TRX, TDX vai PAX riepām loku diametri tiek norādīti milimetros. Biežāk sastopamie diametri ir no 315 mm līdz 440 mm.

 

Kravnesības rādītājs (Load Index LI) (7)

Riepu kravnesības (slodzes) rādītājs. Katram LI indeksam pēc tabulas var atrast riepas pieļaujamo noslodzi pie noteikta gaisa spiediena riepā. Piemēram "85" = 515 kg. Uzstādītajām riepām jāatbilst vismaz auto ražotāja noteiktajam LI indeksam, ir pieļaujamas augstākas LI vērtības. Papildus apzīmējums "Reinforced" (12) visbiežāk attiecas uz palielinātas kravnesības auto (komercauto, busiņi, miniveni, džipi...). Tomēr nosakošais arī šajā gadījumā ir LI rādītājs.

 

Li        kg

63 = 272 kg

64 = 280 kg

65 = 290 kg

66 = 300 kg

67 = 307 kg

68 = 315 kg

69 = 325 kg

70 = 335 kg

71 = 345 kg

72 = 355 kg

73 = 365 kg

74 = 375 kg

75 = 387 kg

76 = 400 kg

77 = 412 kg

78 = 425 kg

79 = 437 kg

80 = 450 kg

81 = 462 kg

82 = 475 kg

83 = 487 kg

84 = 500 kg

85 = 515 kg

86 = 530 kg

87 = 545 kg

88 = 560 kg

89 = 580 kg

90 = 600 kg

91 = 615 kg

92 = 630 kg

93 = 650 kg

94 = 670 kg

95 = 690 kg

96 = 710 kg

97 = 730 kg

98 = 750 kg

99 = 775 kg

100 = 800 kg

101 = 825 kg

102 = 850 kg

103 = 875 kg

104 = 900 kg

105 = 925 kg

106 = 950 kg

107 = 975 kg

108 = 1000 kg

109 = 1030 kg

110 = 1060 kg

111 = 1090 kg

112 = 1120 kg

113 = 1150 kg

114 = 1180 kg

115 = 1215 kg

116 = 1250 kg

117 = 1285 kg

118 = 1320 kg

119 = 1360 kg

120 = 1400 kg

 

Ātruma indekss (GSY, arī "Speedindex") (8)

Burts, kas norāda riepu pieļaujamo maksimālo ātrumu. Burtiem tiek piemērotas šādas ātruma kategorijas (šeit attēloti: parastie GSY vieglajiem auto)

 

GSY    km/h

M        130

N        140

P        150

Q        160

R        170

S        180

T        190

U        200

H        210

V        240

W       270

Y        300

ZR       >240

 

Riepas virziens

Pārsvarā riepām ar īpašu profila formu uz riepas sāna tiek doti norādījumi "Rotācija", "Griešanās virziens", "Direction" kopā ar virziena bultu. Montējot riepas, ir jāievēro šis braukšanas vai griešanās virziens.

 

Bezkameru riepas (Tubeless) (9)

Vieglo auto riepas vieglajām automašīnām parasti ir bezkameru riepas. Kameras ievietošana riepā ir ne tikai nevajadzīga, bet arī ar nelieliem izņēmumiem pat nepieļaujama. Šaubu gadījumā vaicājiet pārdevējam. Ja ir sadurta riepa un zaudēts gaiss, tad kameru drīkst ievietot tikai uz neilgu laiku

 

Ražošanas datums (10)

Agrāk izmantotā kodēšanas sistēma: tā saucamā "DOT" numura pēdējie 3 cipari norāda ražošanas datumu. Pirmie divi cipari norāda ražošanas nedēļu, bet pēdējais cipars ir gada skaitļa pēdējais cipars. Piemērs: 409 = 1999. gada 40. nedēļa. Deviņdesmito gadu riepām ir vēl papildus apzīmējums maza trīsstūra formā labajā pusē trīsciparu kodam.

No 2000. gada ir jauna kodēšanas sistēma: četrciparu kods, piemēram, 0100 = 2000. gada 1. nedēļa

 

Nodiluma rādītājs (Treadwear Indicator , "TWI") (11)

Uz riepas sāna vairākās vietās ir apzīmējums "TWI" (iespējami arī citi apzīmējumi). Ja seko bultas norādei, tad uz riepas protektora var redzēt, ka protektors dažās vietās nav tādā dziļumā kā viss pārējais protektors. Cēlonis: Ja riepas protektors ir nodeldēts no 1 mm līdz (likuma pieļautajiem) 1.6 mm, tad šīs vietas būs pilnībā atvērtas, nodiluma robeža ir sasniegta. Bet arī tik tālu ar riepu nevajadzētu braukt, jo šādi nodeldēta riepa krasi zaudē savas īpašības, it sevišķi uz slapja ceļa seguma!

 

M+S (ziemas riepas/vissezonu riepas) (13)

Ziemas riepas ir apzīmētas ar marķējumu "M+S", "M+S" vai līdzīgu saīsinājumu. Tas nozīmē ne tikai to, ka riepa ir piemērota īpašajā ziemas ekspluatācijas prasībām. Ar to ir saistīti arī īpaši noteikumi attiecībā uz nepieciešamo ātruma klasi.

 

Īpaši noteikumi atsevišķās Eiropas valstīs:

Ja ir nepieciešams "Ziemas aprīkojums" (saskaņā ar etiķetēm), tad ir nepieciešamas riepas ar M+S simbolu. Jo īpaši Austrijā papildus ir nepieciešams vismaz 4 mm profila dziļums – ja profils ir tievāks, tādas riepas tiek uzskatītas par vasaras riepām. Vācijā šādi noteikumi nepastāv, tomēr zem 4 mm riepas piemērotība ziemas apstākļiem tiešām ir ļoti ierobežota.

 

Pārbaudes apzīmējums "E":

"ECE pārbaudes apzīmējums" tiek attēlots kā E vai e, tas apstiprina Eiropas normas (ECE- R 30) ievērošanu. 6. att.: skaitlis "12" norāda, ka pārbaude ir veikta Austrijā. Svarīgi: Kopš ražošanas datuma 1.10.98 (1998. gada 40. nedēļas, atbilst DOT numuram 408), šāds marķējums uz riepas sāna Eiropā ir obligāts. Līdz ar to transportlīdzeklim nedrīkst montēt riepas, kas, ja tās ir ražotas pēc 1.10.98, neuzrāda šādu marķējumu. Galvenās pārbaudes ietvaros tas tiek klasificēts kā transportlīdzekļa "būtisks trūkums".

 

Riepas ar jaunu protektoru

Tās ir apzīmētas ar burtu "R", ("runderneuert", "retread" vai "retreaded", t.i., ar jaunu protektoru). Protektora atjaunošanas datums tiek norādīts tādā pašā veidā kā jaunu riepu ražošanas datums.

Kādas ir pieļaujamās atkāpes starp transportlīdzekļa dokumentiem un riepām? Neskatoties uz to, ka apzīmējumiem dokumentos un uz riepām ir jāsakrīt, ir spēkā šādi izņēmumi:

  • Kravnesības rādītājs LI: Montēto riepu kravnesības rādītājs drīkst būt lielāks par atbilstošo ierakstu dokumentos. Piemērs: dokumentos rakstīts 165/65 R 13 76 T, uz riepas: 165/65 R 13 77 T.
  • Ātruma simbols: Tas drīkst būt "augstvērtīgāks" par atbilstošajiem ierakstiem dokumentos. Piemērs: dokumentos rakstīts 185/65 R 14 86 H, pieļautas ir riepas ar uzrakstu: 185/65 R 14 86 V.
  • Ziemas/Vissezonas riepas: Ātruma indekss drīkst atbilst zemākiem maksimālajiem ātrumiem, nekā ir norādīts automašīnas dokumentos vasaras riepām. Šādos gadījumos vadītāja redzeslokā ir jānovieto uzlīme ar M+S riepām pieļaujamo maksimālo ātrumu. Piemērs: dokumentos rakstīts 195/65 R 14 89 H(vasaras riepas), pieļautas ir arī riepas ar uzrakstu: 195/65 R 14 89 Q M+S. Tomēr šādā gadījumā ir ierobežots arī maksimālais automašīnas ātrums, atbilstoši riepām, un tas ir obligāti jāievēro.
  • P-Riepas (ASV klasifikācija, marķējums piem., P 225/60 R 15...). Tās drīkst izmantot, ja tās ir marķētas saskaņā ar ECE-R30, t.i., to marķējumam ir jāatbilst formai, kas ir dota šajā informācijas lapā. Ja marķējums atšķiras no ECE-R 30 (piem., nav dots kravnesības rādītājs, ātruma indekss), tad riepu ražotājam ir rakstiski jāapstiprina šo riepu atbilstība attiecīgajām ECE normatīva prasībām. Šim apstiprinājumam vienmēr ir jāatrodas automašīnā. Ja dokumentos (īpaši ASV modeļos) ir ierakstītas "P" riepas, drīkst izmantotas arī ECE-R 30 pārbaudītas riepas, ja, izņemot trūkstošo burtu "P", riepu marķējums sakrīt ar ierakstu dokumentos.
  • ZR ,VR riepas. Ja tās ir ierakstītas vecāku automašīnu dokumentos, var tikt izmantotas tikpat lielas W riepas (līdz 270 km/h) ar pietiekamu kravnesību, ja netiek pārsniegts automašīnas maksimālais ātrums 260 km/h (saskaņā ar automašīnas apliecības ciparu 6) un nav veikti ieraksti par citiem tipiem vai ražojumu saistībām (cipars 33). Šaubu gadījumā ir jāsazinās ar transportlīdzekļa vai riepu ražotāju.

 

Dalies!

Darba laiks

pirmdiena- piektdiena 9-18
sestdiena pēc pieraksta

darba laiks var mainīties

lūgums zvanīt 25982082

Diskuserviss

 

Auto diski

Disku pulesana

Disku pulēšana

Disku restaurācija
Riepu remonts
Disku krāsošana
Hidrografika